Dwie mieszkanki naszego powiatu straciły duże pieniądze w sieci. Jedna z nich chciała sprzedać sukienkę, druga – leżaczek dziecięcy. Obie kobiety oszukano metodą na link.
Jedna z mieszkanek zawiadomiła policję, że oszukano ją podczas sprzedaży sukienki w sieci.
Z ustaleń mundurowych wynika, że kobieta wystawiła ogłoszenie o sprzedaży na jednym z popularnych portali handlowych. Odzieżą szybko zainteresowała się klientka, która zdecydowała się na jej zakup.
W trakcie dalszej korespondencji pokrzywdzona otrzymała na swój telefon link, za pośrednictwem którego miała otrzymać pieniądze.
Po jego otwarciu kobieta zalogowała się do swojego banku, a następnie powtórzyła logowanie, ponieważ otrzymała informację, że operacja się nie powiodła.
Kiedy pokrzywdzona zalogowała się do aplikacji bankowej z komputera okazało się, że jej konto jest zablokowane. W trakcie rozmowy z pracownikiem banku dowiedziała się, że z jej konta wykonano kilka przelewów na kwotę ponad cztery tysięcy złotych.
Kolejna z mieszkanek powiatu chciała sprzedać w sieci leżaczek dziecięcy. Również i w tym przypadku zakupem szybko zainteresowała się klientka, która zaproponowała że wykona przedpłatę za towar.
Kobieta przekazała także, że pokrzywdzona otrzyma wiadomość od firmy kurierskiej.
Do wiadomości załączono link, który należało otworzyć aby odebrać zapłatę. Po jego otwarciu kobieta zalogowała się do swojej aplikacji bankowej. W wyniku transakcji straciła ponad 3 000 zł.
W obydwu sprawach policja prowadzi postępowania.
Mundurowi apelują o ostrożność i przypominają, że linki, które otrzymujemy w wiadomościach od nieznanych osób, kontaktujących się w związku z prowadzoną przez nas sprzedażą, mogą prowadzić do fałszywych stron internetowych.
Kupując/sprzedając w sieci:
- nie klikaj w nieznane linki do stron,
- zwracaj uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę,
- zawsze stosuj zasadę ograniczonego zaufania do potencjalnych kontrahentów,
- unikaj bezpośrednich transakcji, rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal,
- uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory,
- zwracaj uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty oraz adres w przeglądarce; fałszywe strony często zawierają błędy, nie są pisane poprawną polszczyzną,
- nie podawaj numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu,
- czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim go wykorzystasz,
- każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym poprzez wiadomości, które zwierają linki, powinno wzbudzić naszą czujność.