Zamknij Menu
    • Pogoda w Kolbuszowej
    • Kursy walut
    • Redakcja
    • Reklama
    • Zamów jedzenie
    • Ogłoszenia
    • Polityka prywatności
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube Tik - prąd
    • Pogoda w Kolbuszowej
    • Kursy walut
    • Redakcja
    • Reklama
    • Zamów jedzenie
    • Ogłoszenia
    • Polityka prywatności
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube Tik - prąd
    Kolbuszowa Lokalnie
    • Wiadomości
      • Powiat Kolbuszowski
      • Kolbuszowa
      • Cmolas
      • Dzikowiec
      • Majdan Królewski
      • Niwiska
      • Raniżów
    • Sport
    • Na sygnale
    • Promocja
    • Sklepy „Orzech”
    • Daj znać
    Napisz do nas
    Kolbuszowa Lokalnie
    • Słoneczne Wzgórze Raniżów
    • Bank Spółdzielczy w Kolbuszowej
    • Promocje w sklepach „Orzech”
    • AniMisie - Wesoła Ekipa Animatorów
    • Google News portalu Kolbuszowa Lokalnie
    Felietony

    Kto naprawdę stoi za obwodnicą Kolbuszowej? [SZKLANYM OKIEM]

    Autor: Paweł Galek4 września 2025
    KOLBUSZOWA. Premierowe spotkanie w sprawie obwodnicy [ZDJĘCIA, WIDEO]

    Spis treści

    Toggle
    • Dlaczego zachód?
    • Co z drogami lokalnymi?
    • Kontrowersje
    • Pytanie bez odpowiedzi
    • Głos mieszkańców

    Od miesięcy trwa dyskusja o obwodnicy Kolbuszowej. Oficjalnie chodzi o rozwój miasta i poprawę życia mieszkańców, ale gdy przyjrzymy się bliżej, widać, że to coś więcej niż tylko techniczne warianty przebiegu drogi. Warianty wschodnie przyszłej obwodowej od początku budzą pytania i duże emocje. Kto na tym zyska, a kto straci?

    Kolbuszowa rośnie w stronę zachodnią – widać to gołym okiem. Nowa strefa ekonomiczna, osiedle Błonie, Park Niepodległości, stadion, skansen, urzędy – wszystko to powstało właśnie tam.

    Dlaczego zachód?

    Zachód to także kierunek większych i silniejszych ośrodków, takich jak Mielec, Tarnobrzeg czy Kielce. Obwodnica prowadzona tą stroną nie byłaby sztucznym tworem, lecz odpowiedzią na naturalne procesy i potrzeby mieszkańców.

    Każdego dnia drogą 875 w stronę Mielca jadą tysiące samochodów. Ruch w stronę Leżajska jest znacznie mniejszy, a mimo to niektórzy politycy i samorządowcy próbują forsować rozwiązania wschodnie. Trudno zrozumieć, dlaczego.

    Tym bardziej, że wariant 9 zapewnia spójne połączenie z obwodnicą Nowej Dęby, obwodnicą Mielca (DW 985), a dalej z Kielcami, Warszawą czy Krakowem. To nie jest zwykły odcinek asfaltu – to szlak o znaczeniu ponadregionalnym.

    Co z drogami lokalnymi?

    Mieszkańcy pytają też o dostępność. I mają rację. Obwodnica ma służyć nie tylko tiry jadącym na północ, ale też ludziom stąd. Dlatego ważne jest, aby przy wariancie 9 powstał zjazd na drogę powiatową 1228R między Brzezówką a Domatkowem.

    To nie detal lecz kluczowy element, który sprawi, że nowa droga nie ominie mieszkańców, a ich wesprze.

    Kontrowersje

    Wariant 4.1 czy 4.1A wydaje się leżeć wyłącznie w interesie części lokalnych władz i biznesu, a nie mieszkańców. Nie jest tajemnicą, że ta koncepcja wiąże się z ryzykiem podtopień, przed czym protestowali mieszkańcy Weryni.

    Widać to było w komentarzach w mediach społecznościowych i lokalnej prasie. Niepokój społeczny nie bierze się znikąd.

    Pytanie bez odpowiedzi

    Kto zyskuje na tym, że mimo tylu argumentów za zachodem wciąż mówi się o wschodzie? Dlaczego wariant wspierany przez mieszkańców, korzystniejszy komunikacyjnie i gospodarczo, musi walczyć o swoje miejsce?

    Czy to zwykły zbieg okoliczności, że przez lata akurat w śladzie 4.1 pojawiały się nowe prywatne działki? Tych pytań nikt oficjalnie nie stawia, ale w kuluarach słychać je coraz częściej.

    Głos mieszkańców

    W komentarzach pod artykułami widać jasno: ludzie chcą wariantu zachodniego. Chcą prawdziwej obwodnicy, która wyprowadzi ruch z miasta, nie zniszczy przyrody i nie podzieli społeczności.

    Chcą rozwiązania, które da Kolbuszowej przyszłość, a nie kolejną niewykorzystaną szansę.

    Jakub Szypuła

    obwodnica kolbuszowej szklanym okiem
    Udostępnij. Facebook Twitter Skopiować link
    • Spółdzielnia Transportu Wiejskiego w Rzeszowie
    • Monika Ślęzak - Biuro Rachunkowe w Kolbuszowej.

    Zobacz także

    Zobacz archiwalne zdjęcia Zespołu Szkół Technicznych w Kolbuszowej

    Kiermasze podręczników w szkołach średnich powiatu kolbuszowskiego. Sprawdź kiedy i gdzie

    Nowa droga krajowa nr 9 coraz bliżej. Trasa ominie gęstą zabudowę Kolbuszowej

    Nowa droga krajowa nr 9 coraz bliżej. Trasa ominie gęstą zabudowę Kolbuszowej

    Biesiada „Pod Borem” w Przedborzu – rodzinna niedziela pełna atrakcji

    Smalczyk, ogórek i dużo muzyki. Zakończenie Lata pod Kogutkiem w Kolbuszowej Dolnej

    Jeden komentarz

    1. Teresa wł . 4 września 2025 17:53

      Dzień dobry.
      Warjant 4.1 oraz 4.1A jest dla mnie wariantem nie zrozumiałym.
      Jak to powiedział Pan poseł Chmielowiec:
      Cele inwestycji;
      1 Inwestycji ma przynieść wymierne korzyści zarówno kierowcom, jak i mieszkańcom:
      2 oszczędności na czasie i na paliwie,
      poprawę komfortu jazdy i bezpieczeństwa,
      3 odsunięcie ruchu ciężkiego od zabudowań,
      4 ograniczenie hałasu i emisji spalin,
      5 stworzenie nowych terenów inwestycyjnych.

      ad.5 Ja się pytam jakich terenów inwestycyjnych? Dokoła tylko pola uprawne i nieduże siedliska mieszkaniowe oraz lasy. Tereny inwestycyjne!!!! ??? Do tej pory nie ma u nas gazu i nie dociera komunikacja miejska a Pan poseł kombinuje z terenami inwestycyjnymi 🙂
      ad.4 Już teraz mimo znacznej odległości słychać ruch na E9 oraz ruch podmiejskich pociągów sygnalizujących zbliżanie się do przejazdów niebezpiecznych kolejowych. Kłapówka jest bardzo małą wsią otoczoną lasami i borami. Żyje nam się tu cicho i spokojnie bez spalin i hałasu.
      ad.3 W Kolbuszowej zabiorą ruch ciężki od zabudowań a nam mieszkańcom Wojkowa i Kłapówki stworzą wielki HORROR. Parę lat temu gmina wytyczyła szlaki rowerowe przez okoliczne lasy i bory, które teraz będą bezpośrednio prowadzić na obwodnicę w smogu spalin.
      Mieszkańcy się nie wypowiadają i nie biorą udziału w tym tzw ,, REFERENDUM” bo władza jak widać i tak zrobi po swojemu. Zakończę cytatem z powyższego artykułu.

      ,,Kto zyskuje na tym, że mimo tylu argumentów za zachodem wciąż mówi się o wschodzie? Dlaczego wariant wspierany przez mieszkańców, korzystniejszy komunikacyjnie i gospodarczo, musi walczyć o swoje miejsce?
      Czy to zwykły zbieg okoliczności, że przez lata akurat w śladzie 4.1 pojawiały się nowe prywatne działki? Tych pytań nikt oficjalnie nie stawia, ale w kuluarach słychać je coraz częściej. ”
      Gratuluję pomysłu oraz naprawdę wspaniałej argumentacji BUDOWY OBWODNICY.

    Skomentuj

    Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

    Dołącz do naszej grupy
    Nasza Kolbuszowa
    Subskrybuj nasz YouTube
    https://youtu.be/e3g81j_bXG0?si=QrXiUi3ycX17CWIc
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
    • Pogoda w Kolbuszowej
    • Kursy walut
    • Redakcja
    • Reklama
    • Zamów jedzenie
    • Ogłoszenia
    • Polityka prywatności

    Wpisz powyżej i naciśnij Enter aby wyszukać. Naciśnij Esc aby anulować.