Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie umowę na opracowanie dokumentacji dla ostatniego odcinka nowej drogi krajowej nr 9. To strategiczna inwestycja, która połączy drogę ekspresową S74 z autostradą A4, a tym samym wyprowadzi ruch tranzytowy poza tereny gęstej zabudowy, w tym z Kolbuszowej.
Podpisana umowa dotyczy fragmentu drogi krajowej nr 9 po nowym śladzie o długości 19 km.
Jego trasa biegnie od S74 do planowanej obwodnicy Nowej Dęby. Kontrakt o wartości ok. 8,5 mln zł trafił do firmy TPF, która w ciągu 24 miesięcy przygotuje pełną dokumentację inwestycji.
Ostatni brakujący element
To ostatni etap prac przygotowawczych dla nowej DK9 w województwie podkarpackim.
Wcześniej podpisano umowy na opracowanie dokumentacji dla dwóch odcinków:
- Nowa Dęba – Kolbuszowa,
- Kolbuszowa – Rzeszów Zachód (A4).
Cała trasa na Podkarpaciu będzie liczyć około 60 km i w połączeniu z obwodnicami Kolbuszowej i Nowej Dęby stworzy nowoczesny korytarz transportowy w osi północ-południe.
Co zakłada dokumentacja?
W ramach podpisanej umowy powstanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej.
Analizy obejmą między innymi:
- warianty przebiegu nowej drogi,
- połączenia z sąsiednimi odcinkami,
- obsługę terenów przyległych,
- urządzenia ochrony środowiska.
Dokumentacja umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej. Ta otworzy drogę do koncepcji programowej i w końcu prac budowlanych.
Kolbuszowa odetchnie
Dziś krajowa „dziewiątka” to jedna z najbardziej obciążonych tras regionu. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, między Kolbuszową a Rzeszowem Północ (A4) odnotowywano od 8 463 do nawet 33 822 pojazdów na dobę.
Przez centrum Kolbuszowej każdego dnia przejeżdżają tysiące samochodów, w tym ciężarówek, co utrudnia życie mieszkańcom i spowalnia ruch na „dziewiątce” i nie tylko.
Nowa DK9, razem z planowaną obwodnicą Kolbuszowej, ma to zmienić. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza miasto, co oznacza mniej hałasu, spalin i korków.
Szybciej do Warszawy
Poseł Zbigniew Chmielowiec podkreśla, że podpisanie ostatniej umowy to przełom:
– Szybszy wyjazd z Podkarpacia w stronę Warszawy staje się faktem. Nowa DK9 połączy S74 z A4 i przeniesie tranzyt poza gęstą zabudowę. To sprawniejszy przejazd dla kierowców i mniej ciężarówek pod oknami mieszkańców – napisał na Facebooku.
Nowa trasa usprawni komunikację z Rzeszowa przez Radom w kierunku Warszawy. Jednocześnie pozwoli na likwidację tzw. wąskich gardeł, które dziś warunkują spowolnienie ruchu.
Wieloletnie oczekiwanie
O budowie nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 mówi się od dekad. Brak możliwości rozbudowy istniejącej drogi – ze względu na liczne skrzyżowania, wjazdy i zwarte zagospodarowanie – wymusił decyzję o budowie nowej trasy.
Dla mieszkańców Kolbuszowej i całego powiatu to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat. Jej realizacja nie tylko poprawi komfort życia w centrum miasta, ale też wzmocni atrakcyjność inwestycyjną regionu.
Jeden komentarz
Najważniejsze żeby przebiegała przez działki kolbuszowskich „elyt” które nabyli za bezcen