Budowa nowej drogi krajowej nr 9 nabiera tempa. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych na Podkarpaciu, która połączy autostrad A4 z drogą ekspresową S19. Gmina Kolbuszowa jasno opowiada się za wariantem nr 3 trasy.
Nowa droga krajowa nr 9 to kluczowy element systemu komunikacyjnego województwa podkarpackiego. W przyszłości ma ona połączyć drogę ekspresową S74 z autostradą A4.
Nowa droga krajowa
Przedsięwzięcie ma nie tylko skrócić czas przejazdu. Ma przede wszystkim wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Kolbuszowej i innych miejscowości leżących wzdłuż obecnej „dziewiątki”.
We wrześniu 2025 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na opracowanie dokumentacji dla ostatniego, 19-kilometrowego odcinka nowej DK9. Kontrakt o wartości około 8,5 mln zł trafił do firmy TPF, która w ciągu 24 miesięcy ma zrealizować umowę.
To ostatni brakujący etap przygotowań do realizacji całej, około 60-kilometrowej trasy biegnącej od Nowej Dęby po węzeł Rzeszów Zachód na A4.
„Wspieramy wariant nr 3”
Na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Kolbuszowej wiceburmistrz Krzysztof Wójcicki poinformował o stanowisku samorządu w sprawie nowej drogi:
– W związku z konsultacjami dotyczącymi nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od obwodnicy Kolbuszowej do węzła autostradowego Rzeszów Zachód, popieramy wariant nr 3. Rozmawialiśmy z mieszkańcami Porąb Kupieńskich, którzy hurtowo popierają ten wariant. Zachęcamy także mieszkańców Widełki i Kupna do przyłączenia się do tej inicjatywy – podkreślił wiceburmistrz.
Jak dodał, w każdym z rozważanych wariantów przewidziano wyburzenie jednego domu w Widełce. Jednak właściciel obiektu – pracownik GDDKiA – nie wnosi sprzeciwu wobec inwestycji.
Początek w Widełce
Początek wariantu nr 3 znajduje się w Widełce, w miejscu planowanego skrzyżowania z obwodnicą Kolbuszowej. Stamtąd trasa biegnie w kierunku południowym i południowo-wschodnim – przez tereny łąkowe, leśne i zadrzewione.
Droga przechodzi pod kilkoma liniami wysokiego napięcia (110–400 kV). Następnie prowadzi równolegle do cieku Osina, przez tereny eksploatacyjne wyrobisk kruszywa.
Koniec odcinka zaplanowano na węźle Rzeszów Zachód, gdzie DK9 połączy się z autostradą A4, S19 oraz nową drogą wojewódzką nr 869.
Długość tego odcinka to około 12,7 km, z czego 3 km przebiegają przez gminę Kolbuszowa.
Burzliwe konsultacje
Podczas spotkań konsultacyjnych w Kupnie i Porębach Kupieńskich mieszkańcy mogli poznać wszystkie sześć wariantów przebiegu trasy.
Choć dyskusje były momentami gorące, to właśnie wariant nr 3 zyskał największe poparcie.
Władze Kolbuszowej zapowiadają dalszą współpracę z sąsiednimi gminami, w tym z Głogowem Małopolskim, by wspólnie przekonać inwestora do wyboru tego właśnie rozwiązania.
Co zyskają mieszkańcy?
Budowa nowej DK9 to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale też w komfort życia mieszkańców. Po uruchomieniu nowej trasy:
- ruch ciężarowy zostanie wyprowadzony poza centra miejscowości,
- zmniejszy się hałas i emisja spalin,
- poprawi się bezpieczeństwo pieszych i kierowców,
- zwiększy się atrakcyjność inwestycyjna regionu.
Północ–południe
Po zakończeniu wszystkich etapów budowy nowa DK9 połączy Nową Dębę, Kolbuszową, Głogów Młp. i Rzeszów, tworząc spójny korytarz transportowy od Kielc po granicę ze Słowacją.
Inwestycja ma strategiczne znaczenie nie tylko dla mieszkańców Podkarpacia, ale i dla całej południowo-wschodniej Polski.











