Realnych kształtów nabiera budowa drogi krajowej nr 9 po nowym śladzie. Wedle planów 60-kilometrowy odcinek „dziewiątki” ma połączyć autostradę A4 w Rzeszowie z drogą ekspresową S74 w okolicy Tarnobrzega. W skład nowej drogi mają wchodzić także obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej.
O konieczności budowy nowej drogi krajowej nr 9 mówi się od dekad. Powód? Jest ich co najmniej kilka. To przede wszystkim wątpliwa jakość i niefunkcjonalność obecnej „dziewiątki” oraz gęstość zabudowa wzdłuż niej. Do tego dochodzi ogromne natężenie ruchu i uciążliwości z tym związane głównie dla okolicznych mieszkańców.
Grzechy drogi krajowej nr 9
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 r. średni ruch pojazdów na odcinku od Kolbuszowej do Nowej Dęby wynosił 7 585 a 12 074 pojazdów na dobę. Natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem A4 Rzeszów Północ – od 8 463 do 33 822.
Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo „dziewiątka” krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas.
Bezpieczeństwo i komfort
Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne, jak i indywidualne. Zagospodarowanie terenu wzdłuż szlaku nie pozwala na jego rozbudowę.
Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym znacznie usprawni ruch tranzytowy.
Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł generujących spowolnienie ruchu pojazdów.
Prace przygotowawcze
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kilka tygodni temu poinformowała o przetargu na prace przygotowawcze do tej potężnej inwestycji.
Dotyczą one wykonania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Trzy odcinki nowej „dziewiątki”
Działania podzielono na trzy części dotyczące trzech odcinków nowej drogi krajowej nr 9.
- od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),
- od obwodnicy Nowej Dęby w Komorowie do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),
- od obwodnicy Kolbuszowej w Widełce do węzła A4 Rzeszów Zachód (ok. 14 km).
W ramach zamówienia wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, między innymi: ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych; celem ustalenia optymalnego przebiegu nowych odcinków.
Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej
Zostaną też wstępnie ustalone rozwiązania projektowe, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami „dziewiątki”, obsługa terenów przyległych, rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska itp.
Kolejnym etapem będą prace przygotowawcze w zakresie koncepcji programowej. Na jej podstawie określony zostanie zakres robót,potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.
Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9, mają być przyszłe obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Mają one powstać w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej krajowej „dziewiątki” ma mieć 60 km.